Steken in je zij tijdens het hardlopen voorkomen

Steken in je zij tijdens het hardlopen voorkomen

 

Een wel bekend en voornamelijk vervelend probleem voor hardlopers zijn de steken in je zij wanneer je aan het hardlopen bent. Deze steken kunnen links en rechts voorkomen. Er zijn verschillende theorieën wat de oorzaak van deze steken zouden kunnen zijn. Hoogst waarschijnlijk krijg je de steken aan de zijkant tijdens het hardlopen in verband met een maaltijd die nog niet goed verteerd is.

 

Voorkomen
Wat moet je dus doen om de steken aan de zijkant te voorkomen?
1. Houd je maag leeg voordat je gaat hardlopen, eet circa 2 uur van te voren alleen heel  licht eten wat gemakkelijk verteerd kan worden.

2. Start niet te hard, begin rustig en bouw je tempo langzaam op. Nadat je het tempo hebt opgebouwd kun je wanneer je wilt voluit gaan.

3. Maak gebruik van een goede warming-up, gevolgd door even goed te rekken. Na ongeveer 10 minuten je spieren goed warm gemaakt te hebben moet je even 5 minuten de tijd nemen om je spieren te rekken met de bekend oefeningen.

 

Wanneer je deze 3 regels aanhoudt zijn steken in je zij voor goed verleden tijd. Hierdoor kan je optimaal gebruik maken van je hardloop sessie.

 

Genezen

Heb je toch last van steken in je zij tijdens het hardlopen? Er gaan verschillende remedies te ronde hoe je dit kunt genezen, maar het meest effectief is het toch om even rustiger aan te doen, verlaag je tempo en jog even stapvoets. Wanneer je het gevoel hebt dat de steek weg is moet je het tempo weer rustig opbouwen, wanneer je direct weer te hard gaat lopen komt de steek weer terug. Wanneer de steek aanhoudt kun je beter even helemaal stoppen  en ondertussen de spieren gaan rekken. Wanneer de steek weg is moet je weer rustig aan opbouwen.


– Door: Handig-Weetjes

Comments are closed.